ARKIV

KATEGORIER

Emporia

Det har nog inte gått att missa. Idag öppnade Emporia för allmänheten.
Efter jag hade slutat klockan 6 åkte jag och Linda tåget dit för att kolla in det som har tagit tio år att bygga klart.



Någon enstaka timme innan vi kom dit hade det varit ett brandlarm, så där hade tydligen varit ganska stökigt.
Men det missade vi.


Redan så fort vi kom in möttes vi av det vi längtat efter så länge. Arkitekturen. Färgerna.


En sak som vi märke snabbt var mängden av sittplatser runt omkring.


Men mest var vi fascinerade av färgerna.


Nästan överallt man tittade fanns där en rulltrappa som ledde upp eller ner.


Sa jag att det var fullknökat med folk?


Såhär ser det nog inte ut någon annanstans i Sverige. Det hela kändes så... amerikanskt.


Den gröna spiraltrappan som leder upp till taket.


Ute på taket, som ska vara en sorts trädgård, var det mörkt. Några få lampor lyste upp där man kunde gå.


Vindarna blåste hård och kallt mot oss, det gick knappt att stå still.


Man kunde kika ut. Bort mot bron och danskarna.


Blåsten och kylan fick oss att gå tillbaka mot värmen.


På vägen dit tog jag några bilder.


Här är havsentrén sett uppifrån, med Öresundsbron i bakgrunden.


När vi kom in blev jag jättelycklig av att känna värme igen!


En liten kille gick rund med en ballong. Han var svartvit.


Där fanns många tanter och gubbar. Ganska många av tanterna satt ner.


Med all rätt, dock. Att vandra runt inne i Emporia kan nog lätt bli en halvdagsutflykt.
Bara på de knappa 90 minuter vi var där hann vi gå vilse ett par gånger.


Tur nog finns där moderniserade touchskärmskartor som visar vägen.








När klockan närmade sig åtta gick vi ut för att dra oss hemåt.


Men först ville jag ta den här bilden.
Den är så lik som möjligt en bild jag tog för exakt tre år sedan på exakt samma plats.
I förra inlägget var den bilden med, om du är nyfiken.


Bussen kom efter tio minuter, till vår förvåning. Jag var ganska inställd på att få vänta en bra stund.
Ibland har man tur!

Kategorier:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar