ARKIV

KATEGORIER

Trehundrasextiofem dagar senare

Då var vi här. Projektet jag påbörjade för ett helt år sedan är nu slut.
Allt började den sista november 2009. Jag var ute en dag i stan och gatufotograferade under en fotolektion. När jag kom hem på kvällen och pillade med dagens bilder blev jag så pass nöjd att jag kände mig tvungen att börja på en 365:a, vilket jag egentligen hade tänkt göra den första januari 2010. Men jag kunde inte vänta. Därför började jag på ett sådant konstigt datum.
Jag gjorde faktiskt ett inlägg om den dagen, som du hittar HÄR.

Det började som en "kul grej", men utvecklades till en process som kom till att bli en stor del av min vardag.
Mellan mig och min flickvän har det varit en gemensam aktivitet, Linda har också en 365:a.
Varje dag, mer eller mindre, har vi frågat varandra "Vad ska du fota idag?" eller "Har du fotat idag?".
Det är nog till stor del tack vare henne som jag lyckats hålla igång 365:an hela tiden ut.

Att fotografera varje dag, trodde jag i början, skulle bli lätt. Men det visade sig vara raka motsatsen. Vissa dagar har jag haft så fullt upp att jag glömt bort det tills kvarten innan nästa dag började.
Andra dagar var jag så rackarns oinspirerad att jag inte hittade någonting alls att fotografera.
Men de flesta gånger blev jag nöjd med bilden, och ibland (ganska ofta faktiskt) var det svårt att välja ut en bästa mellan alla dagens bilder.

För att göra det ännu roligare valde jag att sätta ett ord på varje bild. Roligare är kanske fel ord, svårare passar nog bättre. Man kan ju tycka att 365 ord är ganska få om man jämför med alla som finns. Men det måste ju passa in i bilden och ha någon koppling till den. Därför har jag inte blivit helt nöjd med en del av orden under årets lopp.

Men jag har utvecklats. Jag har utvecklats väldigt, väldigt mycket. Både tekniskt, i att jag lärt känna min kamera till minsta detalj, men också mitt öga har blivit bättre. Mitt bildseende har blivit bättre, jag känner på mig vilka bilder som kommer bli bra och inte bra och är därför mer selektiv i mitt fotograferande nu än innan. Jag är mycket mer noga när jag komponerar mina bilder. Redan innan bilden är tagen har jag en vision om hur jag vill att den ska se ut när den är färdigproducerad.
Även mitt ordförråd har nog utökats en liten aning.
Ja, detta projekt har egentligen bara tillfört fördelar. Även mitt liv har förändrats väldigt mycket sedan starten i november 2009. Jag vill påstå att det bara är bättre om jag jämför med hur det var då.

Så vad händer nu?
Tanken är väl att göra projektet fysiskt genom en bok. Det blir dyrt om jag väljer att göra det till en "riktig" bok eftersom det är så många bilder som ska med, därför blir det förmodligen att framkalla alla bilder i 10x15 eller liknande format och sedan manuellt klistra in de tillsammans med sina ord i en albumsliknande bok.
Här på bloggen lär det förmodligen komma upp ett inlägg där jag visar mina favoritbilder från 365:an.

Den 1 Januari 2011 påbörjar jag min nästa 365:a. Hur upplägget för den ser ut är inte helt klart.
Kanske jag ska köra med olika teman varje månad/vecka? Kanske jag bara ska ha kvadratiska bilder?
Vi får se vad framtiden har att erbjuda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar