ARKIV

KATEGORIER

En vecka för sent

För en vecka sedan var jag i en väldigt, väldigt kort stund i bokskogen. Då var det som om en färgaffär hade exploderat där. 
Alla träd var förbryllande vackra, klädda med alla valörer och kulörer som hösten bjuder på.
Egentligen ville jag tillbaka dit nu i veckan som har gått, men det har inte varit möjligt förrän idag, en vecka senare. 
En vecka för sent.
Men idag hade jag med mig min nya kamera, Nikon D700. (Säger det mest bara för att skryta lite halvt sarkastiskt)
Brännvidd: 50mm, slutare: 1/500, bländare: f/1.8, ISO 200

Det var inte bara jag som åkte dit. Linda, Lollo och mamma följde också med.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/400, bländare: f/1.8, ISO 200

Skogen såg ut precis som vi hade förväntat oss; praktiskt taget inga löv kvar på träden.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/100, bländare: f/5, ISO 200

Mamma gick en runda för sig själv, i hennes egna takt, för att vi andra tre hade kameror, vilket betydde att man då inte kan hålla en konstant snabb gånghastighet.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/400, bländare: f/8, ISO 200

Målet var att hitta en lämplig plats för att fotografera till en uppgift jag fått i skolan.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/250, bländare: f/8, ISO 200

Jag letade efter ett öppet fält. Helst utan något i bakgrunden som störde.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1600, bländare: f/2, ISO 200

Så vi gick. Ut ur skogen.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/2000, bländare: f/2, ISO 200

Ut på en stig som såg ut att fortsätta i en evighet ut i det skånska landskapet.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/320, bländare: f/8, ISO 200

Till vänster om oss låg en liten damm och puttrade i tysthet. Till höger såg vi skogen vi nyss lämnat, bakom en kal åker.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/400, bländare: f/8, ISO 200

En stor svärm av små och många vilda fåglar fladdrade förbi ovanför oss.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/400, bländare: f/8, ISO 200

Vi klättrade över ett elstängsel (som förmodligen inte innehåll någon el alls) för att komma ut på ett ängliknande fält.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/250, bländare: f/8, ISO 200

Fältet, ängen, eller vad man nu ska kalla det för, såg ganska bra ut och fick duga som scen för den bild jag hade i huvudet som jag ville ta.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/250, bländare: f/8, ISO 200

Efter sju exponeringar var bilden spikad. Tror jag. Hoppas jag.
Vi får se.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/250, bländare: f/8, ISO 200

När vi ändå var där passade jag och Linda på att ta vår "turistbild".

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1600, bländare: f/8, ISO 200

Jag tog ett porträtt på Lollo.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/1600, bländare: f/8, ISO 200

Självklart skulle solen, just då, gömma sig bakom det enda molnet på hela himlen, men vi lyckades få lite ljus på hennes ansikte.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/800, bländare: f/1.8, ISO 200

Mamma ringde och sa att hon hade promenerat klart sin runda. Vi gick tillbaka mot parkeringen.
Linda lånade kameran och tog en bild på Lollo.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/800, bländare: f/1.8, ISO 200

Sedan tog hon en bild på mig och Lollo.

Brännvidd: 50mm, slutare: 1/2000, bländare: f/3.5, ISO 200

Cirka tjugo minuter senare var vi tillbaka vid parkeringen där mamma väntade på oss. Hon hade plockat fram en korg med bullar och varm choklad. Det fikade vi på, sedan körde vi hem.
De där öververkliga höstfärgerna som man alltid bara ser på bild får jag vänta med till nästa år, till nästa höst.
Då ska jag ta öververkligt bra höstbilder i Bokskogen. Vänta bara.
Kategorier:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar