ARKIV

KATEGORIER

Digitalt Tipp-Ex #6

Jag har börjat laborera med en viss teknik som gör sig bra på nästan alla sorters bilder.
Det är ett fejkat motljus jag pratar om.
Tekniken är relativt enkel, du behöver inte kunna så värst mycket i Photoshop för att klara av det.

Detta fotografi kommer att vara mitt bildexempel, som den ser ut nu är den endast snabbt upptinad i ACR.

STEG 1


Börja med att skapa en ny Gradient Map / Övertoningskarta som ett justeringslager.
Fyll lagermasken med svart färg.
Sätt blandningsläget till Screen / Raster.

STEG 2


Övertoningskartans färger ska gå från en ljus färg till vitt som den du ser på bilden.(I mitt fall en varm färg, men du kan fritt välja andra färger)
Tryck på en av de två cirklarna jag har markerat med rött och välj sedan färg genom att trycka i den tredje avlånga rutan som jag också markerat.
Om du gjort rätt så kommer du inte se någon som helst skillnad i bilden, ännu.

STEG 3


Välj nu verktyget Gradient Tool / Övertoning i verktygsfönstret. Den ligger i samma ikon som Paint Bucket / Färgpyts. Om du inte ser den så måste du högerklicka på ikonen så öppnas en liten meny.

STEG 4


Färgen på din övertoning ska vara från vit till vit (ja, du läste rätt).
Men i den högra sidan trycker du i den övre ikonen, som jag har markerat, och sedan i den undre rutan och skriver in 0. Då blir toningen från vit till transparent/genomskinlig.

STEG 5


I verktygsfältet där uppe väljer du Radial Gradient / Radiell Övertoning, som jag markerat rött på bilden.

STEG 6


Nu börjar det roliga!
Dra en linje där du vill att ljuset ska komma ifrån till där det ska sluta, och så kommer en ljus övertoning skapas. Prova dig gärna fram med flera olika övertoningar på samma justeringslager, i olika opacitet. Eftersom övertoningen går från vit till transparent så är detta möjligt.


Så här ser lagermasken ut som jag gjort på bilden. Där det är svart döljs justeringslagret och där det är vitt visas justeringslagret. Eftersom det går en övertoning från vitt till svart uppe i hörnet är justeringslagret som mest intensiv (så att säga) där det är som ljusast, och minst intensiv där det är som mörkast.

STEG 7


Nu är egentligen guiden färdig. Men jag vill att bilden ska vara ännu varmare.
Därför har jag skapat ett justeringslager med Curves / Kurvor.
I de tre olika färgkanalerna har jag gjort speciella inställningar för att ändra färgerna på ett speciellt sätt.
Detta justeringslagret har jag lagt ovanför justeringslagret med övertoningen för att den också ska påverkas i färg.

FÖRE / EFTER

Sådär ja, nu är guiden klar och jag hoppas att den var tydlig nog för att du ska kunna förstå den och förhoppningsvis lära dig något nytt.
Känn dig inte förlamad att göra precis så här, prova med andra färgtoner, annat ljus, andra inställningar och så vidare. Det är just lekandet och experimenterandet som jag lär mig nya tekniker av.
Kategorier: ,

8 kommentarer:

  1. Sjukt grymt! kan inte få nog av att använda det!
    Tack ska du ha!

    SvaraRadera
  2. På steg 2.. Så står det att man inte ska se någon skillnad, men min bild ändras till dem färgerna jag valt.. Vad har jag gjort för fel då?

    SvaraRadera
  3. Mia, antingen har inte gjort det som ett justeringslager, eller så är lagermasken fylld med vit.

    SvaraRadera
  4. Ja, lagermasken blev visst vit. Eller jag ändrade till svart färg, men rutan blev vit.. Knepigt värre.

    SvaraRadera
  5. Är du säker på att det är lagermasken du gjort till svart, och inte lagret i sig?

    SvaraRadera
  6. Hur gör jag lagermasken svart då?

    SvaraRadera
  7. Den svarta rutan i bilden på Steg 1 är lagermasken. Tryck på den och fyll den sedan med svart färg.

    SvaraRadera