ARKIV

KATEGORIER

Ljusterapi

Det var ett bra tag sedan jag gatufotograferade. I dag är det fredag och efter skolan tyckte jag att det passade bra. Så jag tog min D300 och 35:a med mig.
Det sägs av väldigt många att det inte går att gatufotografera med en stor systemkamera utan att man måste ha en så liten kamera som möjligt. Jag hävdar att de har fel.
Visserligen lockas jag av en liten analog skönhet, och jag skulle haft en om det inte vore för den ekonomiska delen. Eller en Olympus PEN.

På tal om den, måste tipsa om en liten, men suverän, stop-motion gjord med en PEN.
http://www.vimeo.com/5520752


Hur som helst, jag begav mig ut i kylan med kameran i handen och Daniel bredvid mig som ändå skulle till banken för att ta ut pengar. Vi gick omkring i stan i ungefär en timme innan han skulle vidare. Därefter, ensam, gick jag runt i cirka 40 minuter innan jag tog bussen hem igen.

Just det, om du finner titeln obegriplig kan jag förklara att foto betyder ljus. Och jag mår bra av att fotografera. Så det har inget med riktig ljusterapi att göra. 



Brännvidd: 35mm, slutare: 1/500, bländare: f/1.8, ISO 400

Kvinnan bara stod där, precis som om tiden hade tagit rast och stannat för en kort stund. Hennes röda utstyrsel mot den kalla staden stack ut.


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/250, bländare: f/1.8, ISO 400

Just denna bron har jag gått förbi många gånger, utan kamera, och sett många potentiellt bra bilder gå till intet.
I dag hade jag däremot kameran med mig och passade på att knäppa av en gång bara för att. Hade turen att en man med röd halsduk kom gående. Precis som förra bilden passar båda under "Tema Röd".


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/400, bländare: f/1.8, ISO 400

Fyra meter därifrån stod dessa två männen och jobbade. Eller om dem hade rast och bara roade sig vet jag inte...


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/160, bländare: f/2.8, ISO 400

Vid detta gatuhörnet står det alltid folk och antingen förstör sina lungor eller begår allmänt babblande.
Jag såg denna kvinnan, och bestämde mig för att ta en bild efter att ha korsat gatan. Dock klarade inte autofokusen detta tillfället och blev ganska fel. Så jag fick kompensera genom att efterskärpa rejält.


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/320, bländare: f/2, ISO 400

Här här vi en man jag fotograferat ett antal gånger. Han är en mycket bra musiker, med otrolig röst och bra fingerfärdighet tillsammans med sin gitarr. Tror inte han finns att hitta på bloggen, men på min deviantART hittar du honom. http://freggoboy.deviantart.com/gallery


Bränvidd: 35mm, slutare: 1/320, bländare: f/2, ISO 400

Denna dragspelande kvinnan har jag också fotograferat förut. Det verkar som det är ungefär samma människor står på gatan och försöker samla ihop pengar året runt.


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/320, bländare: f/2, ISO 400

Det var något speciellt som det unga barnet gjorde som fångade allas uppmärksamhet. Vad vet jag inte, för det hann jag inte se. Man kan bara fantisera...
 

Brännvidd: 35mm, slutare: 1/320, bländare: f/1.8, ISO 400

På både Gustav Adolfs Torg och på bron vid gågatan stod det indianer och spelade sin musik. Personligen har jag alltid funnit den sortens musik mycket rogivande. Min vän Daniel köpte en skiva av dem för 150 kronor.


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/320, bländare: f/1.8, ISO 400

35:an har allt för ofta problem med att sätta fokus på rätt ställe. Här är ett fall av det. Dock inte så jättemycket, men jag fick skärpa till ganska mycket för att det inte skulle se allt för oskarpt ut.




Jag känner mig tvungen att ha med en färgversion av denna, just för att stämningen är så lugn och fin. Perfekt till nu när julen bara är mindre än en månad bort.


Om det inte är världens oväder på söndag har jag tänkt att ta mig ut i stan igen och fotografera. Det kändes ovanligt avkopplande i dag. Eller alternativt i morgon eftermiddag om jag inte kommer hem sent. Jag och två kompisar ska till "Castello di Pazzi" för att fortsätta spela in en film.
Kategorier:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar