ARKIV

KATEGORIER

En dag i dimman

Egentligen hade jag tänkt att låta kameran vila tills på tisdag då jag ska till en övergiven cementfabrik och fotografera. Men i morse var det dimma och jag visste att jag skulle ångra det om jag inte gick ut.
35:an satt på, men jag bytade till 18-200. Väl medveten om att bildkvaliteten inte alls var lika bra som 35:an visste jag att kvantiteten skulle bli bättre.

Brännvidd: 95mm, slutare: 1/400, bländare: f/5.3, ISO 400

Här om dagen var jag och trallade omkring vid Hyllie arena med min D60 och 35:an. Så jag tänkte att jag kunde ta mig dit igen. På vägen dit, bara ett stenkast från mitt hem, fick jag syn på detta trädet.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/250, bländare: f/3.5, ISO 500.

Detta stället är mycket besökt av mig. Det är här jag tagit alla mina löv-bilder. Många till klungan av träd och buskar man ser till höger. Dock har det aldrig sett så höstigt ut. LCD-skärmen är betydligt större än på D60:n och betydligt skarpare.

Brännvidd: 200mm, slutare: 1/250, bländare: f/5.6, ISO 800

Nu hade jag tagit mig till det stora området där de har byggt och hållit på hur länge som helst. Fortfarande är det mycket på gång.

Brännvidd: 18mm, slutare: 1/320, bländare: f/3.5, ISO 400.

Här har vi Hyllie arena. Stort, kaxigt och väldesignat. För stort för en vidvinkel på 18 mm. Jag tog faktiskt ett panorama, men vet inte om jag blev så nöjd med det.

Brännvidd: 31mm, slutare: 1/500, bländare: f/4, ISO 400

Det hade småregnat under början av fotorundan, men det avtog ganska snabbt. Som alltid lämnades fina reflektioner på marken.

Brännvidd: --, slutare: --, bländare: f/3.5, ISO --

Om du undrar varför brännvidd, slutare och ISO inte står utskrivet så är det för att detta är ett panorama av två stycken horisontella exponeringar. Båda med olika inställningar (av någon anledning). Taget precis vid arenan. Detta är var citytunneln kommer att gå. Mycket bekvämt när det väl blir klart.

Brännvidd: 44mm, slutare: 1/1000, bländare: f/4, ISO 400

Som sagt är det mycket som fortfarande är under konstruktion här i Hyllie. Man undrar vad allt ska bli. Och inte minst, när det ska bli klart.

Brännvidd: 130mm, slutare: 1/250, bländare: 5.6, ISO 400

Att ha 6 fps jämfört med 3 fps på D60 hjälper verkligen. Jag gick på denna gångbanan och såg mannen komma joggandes. Insåg att det skulle bli mycket bra komposition med honom mellan träden, så jag satte mig ner och fyrade av sex gånger. En av dem blev precis som jag ville ha det.

Brännvidd: 200mm, slutare: 1/250, bländare: f/5.6, ISO 450

Jag fortsatte längs gångbanan och såg detta trädet en bit bort. Dimma är underskattat.

Brännvidd: 130mm, slutare: 1/400, bländare: f/5.6, ISO 400

Efter en liten stund såg jag samma man joggandes igen. Lägligt höll jag på att fotografera dessa träden, så jag inväntade till han var nära. De där sex bilderna i sekunden kom till nytta igen.

Brännvidd: 105mm, slutare: 1/400, bländare: f/5.3, ISO 400

Det verkar som att ensamma träd fick bli dagens tema. Inget fel med det.

Brännvidd: 200mm, slutare: 1/500, bländare: f/5.6, ISO 400

Jag höll mig fortfarande i området vid Hyllie arena, men det skånska landskapet kunde man inte undgå.

Brännvidd: 200mm, slutare: 1/400, bländare: f/5.6, ISO 400

Ett dilemma jag alltid har, är om det ska vara med eller utan färg. Oftast blir det s/v.

Brännvidd: 170mm, slutare: 1/320, bländare: f/5.6, ISO 400

Jag traskade förbi ett gäng svampar. Stannade till och tänkte på vilken vinkel som skulle se bra ut. Att lägga sig ner var uteslutet. Det var lerigt, skitigt och blött.
Så jag lunkade vidare istället...
Fyra eller fem steg senare tändes en lampa i huvudet på mig.
"Jag har ju Live View!"
Så jag lunkade tillbaka och drog nytta av det.


Brännvidd: 170mm, slutare: 1/320, bländare: f/5.6, ISO 400


Att inte behöva lägga sig ned och skita ner sig är att föredra. Dock blev mina skor och byxor nerlerade ganska rejält. Men det var det värt.


Brännvidd: 200mm, slutare: 1/250, bländare: f/5.6, ISO 720


Blev faktiskt förvånad över att hitta svampar mitt ute i ingenstans. Positivt förvånad.


Brännvidd: 105mm, slutare: 1/250, bländare: f/5.3, ISO 400


Nu, en timme efter jag lämnat hemmet, började dimman avta. Klockan var närmare kvart i tre och det blev dags för mig att bege mig hemåt.

Dagens slutsats:
D300 är här för att stanna. Hittills har jag inte hittat EN enda svaghet.
Kategorier: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar