ARKIV

KATEGORIER

Bulltofta Rekreationsområde

I onsdags körde jag och Felix till Bulltofta för att fotografera.
Morgonen hade varit obehagligt kylig och dyster. Men på eftermiddagen var luften mindre kall och en session utomhus var mer lämplig.


Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1000, bländare: f/4, ISO 200

Det första som slog mig när vi kom dit var höstens nedslag. Röd, gul, orange. Lika fint varje år.



Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1000, bländare: f/1.8, ISO 100

Ljuset var fortfarande hårt eftersom klockan inte var mer än ungefär två. Jag litar inte tillräckligt mycket på kamerans ljusmätning i sådana här situationer för att låta den vara på Bländarförval, så jag fotograferade nästan enbart med Manuell.. Det skulle hjälpa med en extern blixt, men det blev ändå hyfsat med hjälp av efterbehandlingen.



Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1000, bländare: f/2.2, ISO 100

Vi trallade omkring i olika buskage och bland många trädsamlingar. Ljuset var, nästan överallt, mer användbart än vad jag hade förväntat mig.



Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1600, bländare: f/2.2, ISO 100

Felix var, som vanligt, lika villig att ställa upp på alla möjliga bilder. Vi har bara skrapat på ytan av alla möjligheter som Rekreationsområdet ger. Det dröjer nog inte länge tills vi besöker det igen.



Brännvidd: 35mm, slutare: 1/1000, bländare: f/2.2, ISO 100

Efter en timmes plåtande satte sig Felix, urtömd och uttorkad, på en bänk. Plötsligt sade det "Poff" och så var den borta. Vi hade inget annat val än att fortsätta fotograferandet.



Brännvidd: 35mm, slutare: 1/250, bländare: f/2.2, ISO 100

Detta var första gången jag använt min 35:a för porträtt utomhus i naturen. Jag har lärt mig att dess AF inte alltid är att lita på. Det blev ett par misslyckade bilder på grund av det. Men det är bara att bita ihop och ge sig ut och försöka igen.
Kategorier: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar