ARKIV

KATEGORIER

Digitalt Tipp-Ex #1

I går kväll var jag i Klagshamn vid nio-tiden för att fotografera. Med mig hade jag stativ, gråfilter och en trådlös fjärrutlösare. En mamma och lillasyster med inte världens bästa tålamod gjorde så att jag inte kunde ta de bilderna jag hoppats på. Men ett par stycken godkända blev det. En av dem blev lite underexponerad och allmänt medelmåttig vilket passade perfekt för denna guiden.



Brännvidd: 35mm, slutare: 30", bländare: f/5.6, ISO 100, Manuell

Steg 1


Jag fotograferar så gott som uteslutande i NEF/RAW vilket gör mig tvungen att använda Camera Raw. Denna guiden tar sitt startsprång i just Camera Raw.

Det fungerar även med JPEG, men då öppnar du genom Bridge. Högerklicka på filen, välj Öppna i Camera Raw.



Jag började med att öka Exposure med 1,35 för att få bukt med underexponeringen. I mitt tycke var den för blå, därför gjorde jag den varmare genom att dra Temperature till höger tills det blev bättre. Jag ökade också Tint med 25 för att få bort grönsticket som nu fanns i bilden.

Med Temperature gör du fotografiet kallare genom att dra till vänster och varmare genom att dra till höger.
Tint ökar eller minskar gröna eller violetta färger beroende på vilket håll du drar den.



Efter dessa ändringar ser den ut såhär. Men än är den inte färdig.

Steg 2


Nästa steg blir att ljusa upp vissa delar av fotografiet. Jag valde ett annorlunda sätt att göra detta.



Jag skapade ett nytt justeringslager, valde Channel Mixer/Blanda kanaler. Satte blandningsläget till Luminosity/Luminiscens. Lade sedan alla 100 procenten i den röda kanalen.



Nu är vissa delar aningen uppljusade. Skillnaden är kanske inte livsomvändande och självklar, men tillräcklig för att ha betydelse.

Steg 3


Sista stoppet innan mål är att manipulera färgerna en aning. De flesta använder nog Color Balance/Färgbalans för detta ändamål. Men genom att använda Curves/Kurvor eller Levels/Nivåer tycker jag att man får mer kontroll över vad man gör och vill göra.
För detta exemplet använde jag mig av Levels/Nivåer.



Jag gjorde ett nytt justeringslager, Levels/Nivåer. Istället för att bara dra i de mörka delarna, mellantonerna eller de ljusa delarna väljer man bland de olika kanalerna (röd, grön, blå) i menyn. Där applicerade jag inställningarna som på bilden. Notera att detta inte gäller för alla fotografier. Man måste testa sig fram.


Före / Efter




Förhoppningsvis har detta lärt dig något, eller så har det kanske inspirerat dig till nya tankevägar. I vilket fall som helst tackar jag för mig, för denna gången.
Kategorier: , ,

2 kommentarer:

  1. Skitbra! Tack för den. :D

    SvaraRadera
  2. Trevlig blogg, och lärorik guide. Jag har alltid kört i jpeg men har på senaste tiden försökt mig mer och mer på raw.

    Skrattade också gott när jag läste början av detta inlägg...känner igen det så väl. Vill man ta bra bilder så får man åka själv...eller ta med någon fotointresserad :)

    SvaraRadera