ARKIV

KATEGORIER

"Den sanna fotografin" Del 2

Tidsbristen har obemärkt plundrat mig. Jag ska nu framöver försöka hålla takten med tiden och skriva ett inlägg per vecka. Här följer en fortsättning på min gatufotografering.



Detta är taget en dag då jag inte hade några planer. Inga tider att passa. Så istället för att uggla här hemma hängde jag kameran runt axeln och tog bussen till stan. Det var en varm dag. Klockan hade slagit ganska många slag. Det var tidig eftermiddag. Starka skuggor kastades bestämt ner av solen. Inte så optimalt om det inte är vad man vill ha.
Jag hoppade av vid Södervärn och gick upp mot Möllevångstorget för att sedan fortsätta in till det mer centrala Malmö. Vid ett ställe nära möllan satt dessa två männen, glada upp i öronen av förmodligen ingen anledning.



S:t Petri kyrka. Jag spatserade förbi och såg mannen sittandes på bänken, helt ensam.
Men varför?
Sitter han och ber för de som inte längre finns i den fysiska världen?
Eller tog han en paus från sin vandring till lilla torg där han skulle träffa sina barnbarn?
Jag vet inte.



Detta var en tisdag under en fotolektion om jag inte minns fel. Jag gick ifrån skolan mot gågatan. På gångbanan gick en mamma och hennes barn. Vid ett kort tillfälle kom barnet på efterkälken vilket gjorde sig bra på bild. Så som det blev ser det ut som att barnet tillber trädgudarna. Det säger min fantasi till mig i all fall.



Entré är det nya köpcentret i Malmö. Jag passade på att gå dit under en fotolektion bara ett par dagar efter premiäröppningen för jag hade hoppats på att det skulle vara ett attraktivt ställe att fotografera på. Till min förvåning var det nästan folktomt. Men det fick mig att kolla på själva interiören istället för människan. Även fast byggnaden var ny och modern i arkitekturen blev det mest bilder på människor.
Nu när jag tänker tillbaka kan jag inte minnas något fotoförbud men det brukar råda ett sådant inne på de flesta varuhusen.



Också från Entré. Byggnaden består av flertalet våningar. Om det är två, tre eller fyra kan jag ej komma ihåg, men det var mer än en då jag inte stod på samma golv som dessa tre männen.



Tredje gången gillt från Entré och även sista bilden för denna gången.
Kategorier:

1 kommentar:

  1. Den översta bilden från Entré är fantastisk! Älskar linjen och de två människorna gör det hela perfekt.

    SvaraRadera